13 jul

Lufthavn på Island renset for vulkanaske

I juli gik turen til Island, hvor Egilsstadir Lufthavn skulle renses. Og det var tiltrængt, da belægningen ikke havde været renset i 24 år. Det blev en uge med fantastisk udsigt, midnatssol med næsten ingen mørke og fejning både dag og nat.

Opgaven udførte vi for Colas Danmark, der skulle lave ny topbelægning og derfor havde brug for en rengøring af overfladen først. Den nye topbelægning er en speciel emulsion, der er baseret på betun, og den skulle tilføres for at lukke overfladen, så der ikke trænger vand ned i banen. Det kan nemlig få den til at fryse.

Vi højtryksrensede både apron, hvor passagerne kommer ind, og runway (startbanen). Det var et område på 30.000 m2, og vi brugte 230.000 liter vand på de 6 dage, vi var der. Da vi har ca. 4.000 liter vand med ad gangen, nåede vi at køre lidt mere end 60 læs vand på turen.

Noget af skidtet på banen var sort vulkanaske, der stammede fra udbruddet i 2014. På ca. 40 minutter hev vi ca. 500 kg skidt op, og det svarer til omkring 3500 m2. I løbet af ugen fik vi nogle ordentlige regnskyl, som de ikke havde set i 20 år. Og det var tydeligt at se, hvor vi havde fejet, for der kunne vandet komme væk, og asfalten var mørk. På det ikke-fejede område var der spejlblankt, fordi overfladen var lukket og dækket med aske og skidt.

Lufthavn fra krigens tid og mange turister
Lufthavnen har været samme sted siden 2. verdenskrig og var oprindeligt lavet som færgeflyvningslufthavn, hvor krigsmaskiner fra USA blev fløjet til Island og derfra videre til England. Lufthavnen fungerer i dag som almindelig lufthavn med 3 daglige rutefly til Reykjavik og jævnlige ambulanceflyvninger, når der er behov for det.

Stevns Miljø Service havde egen fejebil med, og vi ankom med færgen, der var stuvende fuld. Vi var 1500 passagerer og en del biler, firhjulstrækkere og lastbiler. Dansk Range Rover Klub var med på turen, så der var mange biler og generelt mange turister.

Vi nåede selv at lege turist med en ansat fra Colas Island, der tog os med rundt i fjeldene, hvor vi blandt andet så imponerende vandfald.

Hjemturen var præget af store bølger på 4-6 meter, og der var ikke mange passagerer til morgenmad den dag. På hjemturen var der risiko for, at vores fejebil blev sat af i Thorshavn, fordi de fanger meget fisk, der skal forarbejdes. Men bilen fik dog lov at komme med hjem på samme tur. Klar til næste opgave.

Andre nyheder